LCHF eller Paleo
- What´s the difference...?

....ja, det finns skillnader i synsätt och betoning, men det är mer som förenar än vad som skiljer. 

Vad är LCHF? LCHF är en hälsosam form av lågkolhydratkost. LCHF är lågkolhydratkost, men lågkolhydratkost är inte alltid LCHF. LCHF innebär att vi fyller ut kolhydrattappet med naturligt fett och att maten ska vara så oprocessad som möjlig. Vissa internationella varianter av lågkolhydratkost vill fylla ut samma tapp med artificiella sötningsmedel, mer protein eller annan kombination som inte bygger på LCHF:s principer. 

Det finns ingen enhetlig definition av LCHF. Alla definierar vi gramen och energiprocenten olika och min variant av träningsliberal LCHF från min bok har väckt en hel del reaktioner. "Va, kan man äta så mycket kolhydrater och det ska ändå kallas LCHF?" "LCHF tycker inte jag ska vara för de som är friska, det är mat för de sjuka". "LCHF är max 20 gram kolhydrater per dag, inget annat

Åsikterna går isär och så får det nog göra, så länge man inte fastnar i bokstavskombinationer utan i innhållet bakom etiketterna. Men två principer bygger alltså LCHF på:

  • Kolhydratsnål, fettrik mat: Energin ska komma från fettet, kolhydraterna hålls på en låg nivå. Protein äts i måttliga mängder. 
  • Ren, naturlig mat: Man bör undvika processad mat. Ät det som naturen har skapat. 

 

Fokus är blodsockerreglering och hormonell balans!!!

Vad är Paleo? Paleo är en förkortning för paleolitik mat och paleoliticum är ett svårare ord för den äldre stenåldern. Det betyder alltså mat före jordbrukandet. Betoning ligger på att äta det som naturen har skapat. Spannmål och mjölkprodukter är i de flesta Paleovarianter inte att komma med. Men fruktsallader, nötter och vegetabiliska oljor är bra. Staffan Lindeberg och Loren Cordains fettbegränsade och mättat-fett-skrämda tolkning av Paleo har på sina håll givits efter för en mer Weston A. Price-liknande tolkning. Mjölk direkt från kossan och egenbakat rågbröd förekom hos flera civilisationer på 30-talet utan att dessa människor led av dagens välfärdssjukdomar. 

Fokus är oprocessad mat!!!

Om vi börjar med populationen människan: Var hittar vi den optimala kosten? Är det i LCHF eller Paleo? Finns det överhuvudtaget en optimal kost? I min värld når man diabetikern och elitidrottaren på samma gång om man hanterar bredden från strikt LCHF till Paleo. Där finns den optimala kosten för alla, någonstans längs linjen. Inte många hanterar kunskapsbredden, men min ambition är att göra det. Varken LCHF eller dagens definition av Paleo är finputsad i alla hälsohörn - det finns saker att anmärka på längs hela denna bredd. 

För det första, inom LCHF är det svårt att försvara alla maträtter som ska hettas upp till 250 grader. Upphettad ost, brynt kött och krispiga bacon innehåller krångligheter som heterocykliska aminer, de är fulla med AGE (socker-proteinföreningar) och ALE (socker-fettföreningar) som aktiverar vårt immunförsvar. Även om vi idag försöker välja så naturlig mat som möjligt är de flesta tillagningsmetoder väsensskilda från förr. 

För det andra, köttet och fisken ska vara av bra kvalitet, men handen på hjärtat - äter du kött från fribetande djur alla gånger? Och vildfångad fisk från rent vatten? 

För det tredje, vissa frossar i mjölkprodukter i tron att det är naturligt, men Bregottreklamen och den turkiska skäggiga gubben på yoghurtpaketen (som väl egentligen var grek?) låter oss luras att dagens mjölkprodukter är naturnära. De är vansinnigt processade och har inget att göra med den mjölken som kommer direkt ur kons spene. En fet yoghurt påverkar inte blodsockret särskilt mycket, och är därför LCHF-vänligt i grunden, men det betyder inte att den är bra ur ett helhetsperspektiv för det. Feta mejeriprodukter rubbar inte blodsockert särskilt mycket - även om vissa kan ha ett relativt högt insulinindex, men det är allt annat än en naturprodukt när du äter den från tallriken. 

Naturliga livsmedel som kött, fisk och ägg som produceras onaturligt och tillagas onaturligt är ett dilemma även för paleoanhängarna. Det är helt enkelt inte som förr. De tror dessutom att dagens frukt är samma sak som gårdagens frukt, men skillnaderna är lika stora som dagens yoghurt och den yoghurt som äts på tundran i Ryssland. Frukten är många gånger sötare idag, förädlad, urlakad på näring och beprydd med bekämpningsmedel. Paleofolket tror också att man kan sätta i sig hur stora mängder frukt som helst, men de allra flesta är väldigt känsliga för det. Och även om vissa av ekvatorfolken kan det så betyder det inte att vi nordbor kan det. Paleofolket förbjuder mjölkprodukter, men mjölken är som tidigare nämnts knappast det stora problemet - utan snarare mjölkhanteringen. Många paleoanhängare är dessutom rädda för mättat fett. Att tro att våra förfäder flådde djuren och satte i sig det torra sega muskelköttet och lämnade inälvorna, benmärgen, hjärnan och underhudsfettet är ganska befängt. Vi har alltid konsumerat mättat fett. Punkt slut. Något mer som inte Paleoanhängarna alltid riktigt förstår: När en människa redan har blivit metabolt sjuk, med en sämre förmåga att omsätta glukos, är strikt kolhydratrestriktion (strikt LCHF) ofta den kosthållning som de finner optimal. Strikt LCHF är inte optimalt för alla människor, men för metabolt sjuka är blodsockerreglering nummer ett i prio. Då spelar det ingen roll att frukt, rotfrukter, honung och dadlar är naturligt. En friskare kropp som tränar regelbundet kan däremot äta dessa livsmedel i rimlig omfattning. Låt mig ta en liknelse från träningsvärlden: Djup knäböj är den mest naturliga och styrkeutvecklande träningsövningen hos en frisk person. Har du en bakre meniskskada kommer det däremot inte vara lämpligt. Då är det rehabövningar som gäller. En metabolt sjuk person behöver därför "rehabäta" i form av strikt LCHF.

Vad vill jag ha sagt med ovan? Jo, det finns skillnader mellan LCHF och Paleo, men det är mer som förenar (kommer till det strax), än som skiljer. Men till alla er som antingen är nitiska LCHF- eller paleoanhängare - vill ni vara kunskapsbreda och prata kost till både diabetikern och elitidrottaren så får ni gärna använda både LCHF- och Paleoperspektivet med ödmjukhet. 

Okej, så vad är gemensamt för LCHF och Paleo? Jo, den moderna matens två största gifter ska bort - sockret och säden. Både socker och mjöl leder till en glykosiderad och liposiderad kropp (eller karamelliserad om du så vill). Man försockrar kroppen vilket leder till det mesta som präglar vår nuvarande sjukdomsbild. Det moderna vetet är dessutom ett gift med glutenvarianter och förädlade mängder stärkelse som försurar och förstör vävnader i kroppen. Råg är bättre och de allra flesta friska människor tål en skiva surdegsbakat rågbröd, helst egetbakat, då och då. Gemensamt är också att man försöker undvika så många tillsatser och kemikalier som möjligt. 

Så vad är den optimala kosten för just dig? Svårt att säga, det bör du finna ut själv. Är du metabolt sjuk och/eller diabetiker är det förmodligen strikt LCHF. Liksom om du har andra sjukdomar i bagaget. Är du en frisk elitidrottare är det förmodligen Paleo. 

Är du en sockerberoende elitidrottare har du en utmaning! Under alla mina föreläsningar i föreningslivet kommer denna målgrupp fram och frågar hur de ska hitta balansen mellan att äta energi för träning och äta för att hålla beroendet i schack. Jag har sällan ett bra svar: Någonstans i mitten längs linjen förmodligen...och att försöka äta de bra kolhydrater som inte triggar suget.....