Vad är Paleokost?

Paleo är en förkortning för paleolitisk kost och paleoliticum är ett lite svårare ord för den äldre stenåldern. Det betyder alltså mat vi människor åt när vi jagade och samlade, alltså tidsepoken före jordbruket. Betoning ligger på att äta det ursprungliga som naturen har skapat och paleokost vänder sig till alla människor i alla åldrar. Beroende på om du är en person  som behöver en kosthållning som är gångbar i alla sociala sammanhang, eller om du är en person som inte vill göra avkall på grund av din omgivning så har jag paketerat olika ambitionsnivåer av Paleokost nedan - Enkel Paleo, Original Paleo och Avancerad Paleo

Bör du istället äta lågkolhydratkost?
För dig som är frisk och tränar regelbundet behöver fokus i kosthållningen sällan vara antalet gram kolhydrater, fett eller protein. Men om du lider av:

  • en metabol sjukdom 
  • stor övervikt
  • vissa inflammatoriska sjukdomar
  • neuropsykiatrisk sjukdom eller liknande symtom
  • sockerberoende
  • vill bygga bort sötsuget maximalt
  • tränar extrem uthållighet 
  • vill bränna fett maximalt effektivt 

så kan lågkolhydratkost istället vara din optimala kosthållning. Här läser du mer om lågkolhydratkost >>.

Detta är Paleokost
Betoning bör ligga på ursprung och kvalitet - att den är så ren och oprocessad som möjligt, med så få tillsatser som möjligt. Köp ekologiskt och gräsbetat kött, gärna viltkött, vildfångad fisk och ägg från utepickande höns. Grönsaker, rotfrukter, frukter och bär bör också vara ekologiska då de konventionellt odlade tyvärr bär kemikalier och innehåller möjligen också mindre näring. 

  • Kött (gärna vilt)
  • Inälvsmat
  • Fisk
  • Ägg
  • Grönsaker
  • Rotfrukter
  • Frukter
  • Bär
  • Nötter
  • Smör eller ghee (koncentrerat smör)
  • Olivolja
  • Koksolja

Paleo


Paleokost är i grunden helt fri från raffinerat socker, spannmål och mjölkprodukter. En sådan kost är i många avseenden mycket olik den kost normalsvensken idag äter och som är socialt accepterad. Beroende på bakgrund, livsstil och eventuell sjukdom kan du luta dig mot olika former av Paleokost.

Enkel Paleo
Paleo-BasicGrunden är Paleokost som den beskrivs ovan. Byt ut raffinerat socker helt mot bättre alternativ som frukter, torkad frukt, bär, agavesirap, björksocker, honung eller annan naturlig sötning. Men minska gärna den totala mängden sötning för att vänja dig vid mindre söt mat. 

Välj rätt spannmål
När det gäller spannmål så tillåt dig de minst sämsta spannmålen: havre och ett surdegsbakat rågbröd någon gång då och då. Havre innehåller inget gluten och ett surdegsbakat bröd ger mer näring än ett traditionellt bröd. Du kan till exempel äta havregrynsgröt till frukost ibland. Ett folkslag i Skottland på tidigt 1900-tal som inte var drabbade av moderna välfärdssjukdomar värdesatte havregrynsgröt högt, så det går uppenbarligen bra att inkludera i kosten utan att det leder till något negativt så länge kosthållningen i övrigt är bra och havregrynen är av bra kvalitet. Tilläggas bör att ursprungliga folkslag som de i Skottland ofta blötlade grynen under flera dygn, grodde och fermenterade dem, vilket ger dem helt andra egenskaper jämfört med de vi äter idag. Använd nötmjöl i bakning och matlagning någon gång då och då men överdriv inte. 

Välj rätt mjölkprodukter
När det gäller mjölkprodukter så tillåt dig smör samt de minst sämsta mjölkprodukterna: grädde och fina ostar till fest. Smör består nästan uteslutande av fettsyror som gör gott för din hälsa och som inte verkar påverkas särskilt negativt av pastörisering. Är du mycket känslig mot mjölksocker eller mjölkprotein så kan du göra eller köpa ghee. Grädde som också består främst av fettsyror kan du använda i matlagning för att höja den kulinariska upplevelsen liksom övriga feta mjölkprodukter som creme fraiche, gräddfil eller fet yoghurt. Undvik övriga mjölkprodukter. 

Välj rätt stärkelsekällor
Ät potatis, bovete och ris då och då i måttlig mängd. Ingen av dessa stärkelsekällor innehåller gluten men däremot en del antinutrienter. Potatisen får gärna vara avsvalnad och kall och därigenom innehålla en större mängd resistent stärkelse. 

Original Paleo
Paleo-PureDetta är den rena formen av Paleo och består av det som beskrivs högre upp på sidan.


Avancerad Paleo
Paleo-HardcoreGrunden är Paleokost som den beskrivs ovan, men denna form är för dig som har mer tid att lägga på matlagning. Den inbegriper ett ökat näringsintag genom att du gör din egen buljong på köttben, egen yoghurt och egna syrade grönsaker. 

Köttben innehåller oerhört många näringsämnen och genom att koka dessa får du en smakrik buljong med högt näringsvärde. Obehandlade mjölkprodukter verkar vara vitala för människan. Idag kan du köpa vissa opastöriserade ostar, men i övrigt är mjölkprodukter pastöriserade enligt lag. Men genom att göra egen yoghurt från en bakteriekultur kan du skapa mjölkprodukter som stöttar matsmältning och många andra kroppsliga funktioner. Syrade grönsaker som du köper i butik har också oftast pastöriserats. Genom att syra dem själv bibehåller du en intakt bakteriekultur som ytterligare stöttar din tarmflora. 

Avrundning
Paleokost ger god hälsa och hormonell balans hos de flesta människor. Jag har försökt paketera paleokost i olika former efter hur de kan efterlevas i dagens moderna vardag. Enkel Paleo bygger på idén om att en del inslag i vår kosthållning kan vi människor tåla utan att dessa inslag för den delen är särskilt hälsosamma och utan att man alltid behöver optimera. Avancerad Paleo kräver desto mer tid och energi. 

Endast du avgör din ambition! 

Nödvändiga kosttillskott
Även om du kan köpa så mycket ursprungsmat som möjligt så är den mer eller mindre påverkad av den moderna samhället. Tänk på de tre nödvändiga kosttillskotten som du behöver ta för att optimera hälsan och som kompletterar den moderna matens tillkortakommanden. 

namnteckning_transparant