Styrka/Kondition

Med funktionell styrketräning och konditionsträning tränas det som är vår ursprungliga och naturliga fysik. Det som präglar en människa. Den naturliga träningen. Hos någon som vill bygga en optimal fysik bör därför träningsupplägget utgöras av en väl avvägd kombination av funktionell styrketräning och konditionsträning. 

Med funktionell styrketräning tränar man både styrka, rörlighet, uthållighet, smidighet, balans och explosivitet. Ibland var för sig, ibland tillsammans. Precis det som våra förfäder behövde i sin ursprungliga miljö för att klara sig. Funktionell styrketräning handlar också om att anpassa träningen efter varje persons unika förutsättningar och mål. Därför kan ett enkelt hemträningsprogram vara gott nog för en person, medan en annan person behöver gå till ett gym eller ut i skogen för att finna redskap som kan belasta kroppen tillräckligt mycket. Ytterligare en annan person siktar på att bli bra inom en viss idrott och då måste den funktionella styrketräningen anpassas efter idrottens krav. 

I funktionell styrketräning arbetar kroppen som en enhet. Och som en helhet. Man låser inte fast sig i onaturliga positioner som förslappar bålens djupa muskler samtidigt som benen eller armarna tar i för kung och fosterland. Snarare tränar man med fria vikter, hantlar, kettlebells, bollar och andra redskap som hela tiden aktiverar kroppen från topp till tå. Från djupet till ytan. Basen i varje träningsprogram bör bygga på dessa principer. Därutöver kan man lägga in övningar som prickskjuter det som man tycker ser bra ut i spegeln. 

Konditionsträning tränar både uthållighet och explosivitet. Våra förfäder behövde båda två - uthållighet för att röra sig över långa sträckor, explosivitet för att fly eller jaga. Konditionsträning handlar i praktiken om allt mellan raska promenader till tuffa intervallträningspass. Allt beroende på vem som tränar och vad man vill uppnå.  
namnteckning