Om get the LIFESTYLE!

get the LIFESTYLE! ® är ett livsstilskoncept som samlar kunskap och inspiration om en livsstil kring naturlig mat, styrke- och konditionsträning. 

Jag förmedlar detta livsstilskoncept via


  • denna hemsida och blogg
  • min bok Optimal Hälsa, Viktminskning & Fitness som du kan köpa här 
  • de föreläsningar jag håller. 

Är du intresserad av att utbilda dig inom området rekommenderar jag mf Educations program där jag också undervisar >>

 get the LIFESTYLE! ® är baserat på hög vetenskaplighet - men inte enbart, vilket jag tycker är viktigt att framhålla. Vetenskap förklarar saker bra på många områden, men inte på alla och särskilt inte utifrån en helhet som ett livsstilskoncept är. Till sist behöver du välja om du vill tro på innehållet eller inte. Den ultimata sanningen skapas hos oss själva i våra egna huvuden.


Livsstilstrappan

get the LIFESTYLE - pyramid


Min syn på hälsa
Hälsa och välmående börjar med vardagsmaten - den mat du äter varje dag år ut och år in. Vad du äter vid fest eller andra enstaka tillfällen spelar mindre roll. En individanpassad lågkolhydratkost passar de flesta. Lågkolhydratkost betyder att du bör äta en lägre andel kolhydrater, måttligt med protein och generöst med naturligt fett. Hur låg andel kolhydrater du bör äta avgörs av dina gener, dina övriga livsstilsrutiner och huruvida du har en sjukdom i bakgrunden.Det naturliga fettet ska alltså ersätta den mesta delen kolhydrater. Vissa internationella varianter av lågkolhydratkost vill fylla ut kolhydrattappet med artificiella sötningsmedel, mer protein eller annan kombination som inte bygger på mina principer om vad lågkolhydratkost är. Lågkolhydratkost innebär också att maten bör vara så ekologisk som möjlig. Mat som produceras lokalt bör prioriteras och tillsatser och kemikalier bör undvikas i så stor mån som möjligt. 

Lågkolhydratkost skulle i en ursprunglig livsmiljö tillgodose hela vårt näringsbehov. Men idag är maten urlakad på näring och därför behöver vi aktivt se till att vi får i oss alla de vitaminer och mineraler i rätt doser som vi behöver. När inte maten kan ge oss detta, är vi beroende av kosttillskott. Läs mer på sidan om kosttillskott om vad jag rekommenderar.

Vardagsmotion som bas kryddat med intervaller + styrketräning är min träningsfilosofi för bästa kroppssammansättning och hälsa. Det innebär promenader (löpning om du är vältränad), att sprinta och att lyfta tungt då och då. Det är en triad av fysisk träning som är oerhört vital, allsidig och uppbyggande - dessutom helt i evolutionär anda.

Men mat och träning är inte allt. Tittar du på livsstilstrappan ovan ser du att träningen kommer relativt högt upp på trappan. God sömn och att inte stressa för mycket är viktigare ingredienser för ett hälsosamt liv än att träna hårt. Faktum är att om du tränar efter en period av dålig sömn och med mycket stress, så bryter du snarare ner kroppen än bygger upp den.

Mat- och träningsråd ska därför alltid omges av ett budskap om vikten av god sömn och av medveten närvaro som ett verktyg för stresshantering. Medveten närvaro är en berikande dimension av vår vardag, en del av mindfulnessfilosofi och modern stresshantering. I detta ingår också att ta ansvar för sina val och handlingar, att ta ansvar för sin hälsa och bli herre över sin livssituation. Att utesluta denna del skulle göra mat- och träningsråden ytliga, ofullständiga och ibland ineffektiva. Med medveten närvaro skapar du ett mer avslappnat förhållningssätt till dig själv och din omgivning i dagens stressade samhälle.