Minska oxidativ stress

Följande text är hämtad ur min bok "Optimal Hälsa, Viktminskning & Fitness". Du köper boken här >>


Det sägs att vi väntar en klimatkatastrof på jorden. I våra kroppar har klimatkatastrofen pågått ett bra tag redan! 


Vid en övergång till lågkolhydratkost sänker du behovet av antioxidanter ordentligt. En minskad glykemisk belastning skapar nämligen inte lika många fria radikaler som antioxidanterna behöver bekämpa. En fri radikal är en molekyl som väldigt gärna oxiderar andra ämnen (vill sno en elektron) och på så vis kan störa funktionen hos celler och vävnader i din kropp. 

fria radikaler

Förekomst av stora mängder fria radikaler kallas oxidativ stress - stress från oxidation helt enkelt. En fri radikal kan däremot också träna ditt immunförsvar och hjälpa till att förstöra skadliga bakterier. De fria radikalerna är alltså inte enbart av ondo. Ett balanserat immunförsvar ser till att balansen mellan oxidativ stress och antioxidanter upprätthålls. 

Med lågkolhydratkostens färre fria radikaler behövs således inte lika många krigare i form av antioxidanter. Kroppen skapar själv antioxidanter och frågan huruvida detta tillsammans med att äta lågkolhydratkost räcker för optimal hälsa är svår att besvara. Å ena sidan sjunker antioxidantbehovet som nämnts, men å andra sidan finns många fler stressorer i vår moderna omvärld än vad som fanns i vår naturliga, ursprungliga miljö. Och dessa moderna stressorer (långvarig stress, kemikalier, plaster, föroreningar mm) skapar fria radikaler i kroppen. Du får bilda dig en egen uppfattning. Vid olika sjukdomstillstånd kan det dock finnas skäl att prickskjuta med enstaka antioxidanter för att få en förbättrad hälsa.

Exempel på antioxidanter är vitamin C, E, selen, zink, alfa-liponsyra, glutation och LDL-kolesterol.
namnteckning