Kost för barn

Det finns naturligtvis inga risker med att barn äter Paleo- eller liberalare lågkolhydratkost. Det är naturlig, riktig mat som barn bara mår bra av. De blir mätta och håller energin och humöret stabilt under en dag till skillnad mot vad de gör på kolhydratrika och fettsnåla luncher som serveras på daghem och skolor. På daghem serveras också ofta frukt som mellanmål, menat i all välmening, men barn blir sällan mätta av frukt. På skolor tillkommer problemet med kafeterier som säljer godis, kakor och annan skräpmat. När sådan mat ersätter naturlig, riktig mat sjunker elevernas förutsättningar för att lära i skolan. 

baby

Många barn och ungdomar har biokemiska obalanser i hjärnan. Det kan handla om fettsyrebrister, näringsbrister eller obalans i signalsubstanserna som visar sig som sockerberoende. Detta påverkar barns och tonåringars beteende, koncentrationsförmåga, inlärningsförmåga och generella välmående. Men det är få som förstår att barns och ungdomars nedstämdhet, skoltrötthet, aggressiva eller på annat sätt utmärkande beteende beror på ren biokemisk obalans. Inte sällan skyller vuxenvärlden på uppfostran, stökig hemmiljö eller på opassande umgänge som orsak utan att se eller vara medveten om de bakomliggande faktorerna. Ofta saknas kunskap om dessa frågor. Och frågan är om barn och ungdomarna överhuvudtaget ges möjligheten att bygga en frisk kropp, en välfungerande hjärna och ett normalt beteende med den mat som de serveras idag.

Det första du bör tänka på för att ge dina barn och tonåringar bra hälsosam mat är att börja i tid. Redan i fosterlivet påverkas smaklökarna och det är visat att gravida kvinnor som äter varierat och hälsosamt ger sina nyfödda barn lust för mer varierande smaker. Men du bör också tänka på att inte göra maten till en känslig fråga. Mat ska inte vara grogrund till konflikter, makt och sämre relationer, utan matlagningen och måltiden skall sättas i centrum för samvaro, njutning och glädje. Detta kan naturligtvis vara lättare sagt än gjort, eftersom många barn använder mat(o)viljan för maktutövning mot vuxenvärlden. Låt barnen vara med i matlagningen så mycket som möjligt, men var inte heller nitisk när dina barn och tonåringar inte gör som du vill. Det ingår i barnens och tonåringarnas utveckling att göra revolt mot sin föräldrar. Och det finns gott om situationer som du inte kan påverka vad dina barn helt och hållet äter och dricker - dagis och skola, barnkalas, utekvällar i tonåren med flera. Välj dina strider och välj vilka principer du obönhörligen vill hålla på, och vilka du är beredd att frångå ibland. Och var lugn: alla gör vi vår egen hälsoresa och i de allra flesta fall kommer dina barn och tonåringar att leta sig tillbaka till den matkultur som de en gång fick med sig i sitt barndomshem. Några gör det direkt, en del efter 5 år och andra efter 20 år. Och låt det få vara så. Men du vill naturligtvis göra så gott du kan. Så vad ska du servera dina barn och tonåringar:

0-6 månader: 
Helamning

6-12 månader: 
Amma så mycket som möjligt, men tillsätt smakportioner bestående av rotfrukter med mycket smör. Du kan också mixa eller tugga din egen lågkolhydratmat till en konsistens som ditt barn kan få i sig. Undvik ägg, mejeriprodukter, säd och nötter. Och givetvis allt socker, inklusive fruktpureer. Välling är naturligtvis inget ett barn behöver.

12-24 månader: 
Tidigare har det funnits vetenskapliga studier som visat att risken för glutenintolerans minskar om man ger små barn små mängder gluten i skydd av amning. Forskningsläget har sedan dess uppdaterats och numera finns ingen sådan rekommendation. 

Amma så länge du kan och vill, minst 12 månader, men gärna uppemot 24 månader. Amning skyddar barn från allergier och födoämnesintoleranser. Barn som är födda med kejsarsnitt har inte heller blivit utsatt för mammans naturliga bakterieflora i förlossningskanalen, vilket ger dem en sämre tarmflora.

Om du inte kan amma, så finns det modersmjölkersättningar som alternativ. De som är baserade på soja bör du undvika, eftersom de tros orsaka för tidig pubertet och ökad risk för cancer senare i vuxenlivet. Orsaken är att soja innehåller höga mängder fytoöstrogener som leder till en östrogenliknande effekt i kroppen. Precis som för vuxna mår barn bra av tillskott av vitamin D och Omega-3. Probiotika kan också vara ett hälsosamt tillskott, speciellt för de barn som är födda med kejsarsnitt eller av andra skäl föds med ett försvagat immunförsvar. Observera att inget barn under 2 år bör äta någonting som innehåller fullkorn. Fullkorn är irriterande för barnets tarmslemhinna. Fett är viktigt för att smörja tarmen, så smör och kokosolja kan du ge generöst till ditt barn. 

2 år och framåt
Sikta på en Paleo- eller liberal lågkolhydratkost med betoning på rena, oprocessade matvaror. 

namnteckning_transparant