Grunderna i Ketogen kost

Ketogen kost är ett hälsovapen som heter duga

Denna sida lär dig grunderna i ketogen kost och vägleder dig till hur du kommer igång på bästa sätt. Att göra rätt är ofta viktigt, särskilt när det gäller din strävan att leva ketogent. Så efter att ha läst igenom denna sida vill du säkert komma vidare. Då finns det flera alternativ:

  • Bli en hälsoexpert på dig själv för att läka sjukdomar och symtom och / eller för att optimera din hälsa.

  • Gör hälsa till ditt yrke genom att yrkesutbilda dig på evolutions- och funktionsmedicinska värdegrunder. 


TA KONTROLL ÖVER DIN EGEN HÄLSA
FaviconOnlinekursen Lär dig Paleo - & Lågkolhydratkost
Kortare onlinekurs med inspelad video, texter, dokument att ladda ner och pedagogiska kunskapstest.

Klicka här »»

FaviconKost- och livsstilskonsultation på digitala PIL-mottagningen
Boka en konsultation med en Cert. PI Kost- & Hälsocoach som kan vägleda dig till en hållbar ketogen livsstil.

Klicka här »»

Favicon_invLivsmedel, kosttillskott och produkter på Upgrit
Upgrit.se hjälper dig med dina ketogena vardag genom livsmedel, kosttillskott och andra produkter

Klicka här »»


YRKESUTBILDA DIG I FRAMTIDENS HÄLSOPARADIGM
FaviconYrkesprogram på Paleo Institute (klassrum eller distans)
Det finns 4 olika yrkesprogram inom evolutions- och funktionsmedicin att välja mellan. Anmäl dig och gör skillnad.

Klicka här »»
Favicon_invYrkesprogram på Funktionsmedicinska Vårdutbildningar (distans)
Fortbildning inom evolutions- och funktionsmedicin för legitimerad vårdpersonal. Anmäl dig och bli en del av morgondagens vårdpersonal.

Klicka här »» 


Inledning
En ketogen kost är en strikt variant av en strikt lågkolhydratkost (LCHF-kost), där tumskruvarna har dragit åt gällande olika livsmedels påverkan på kroppens ketontillverkning. Det handlar om 2 saker:

  1. Att utesluta de livsmedel som har en negativ påverkan på ketontillverkningen, som mjölkprodukter, bär, nötter och för mycket grönsaker samt även vara återhållsam med protein generellt.

  2. Att vara extra generös med det som stimulerar kroppen till att tillverka ketoner som kokosolja, MCT-olja och eventuellt att tillföra ketoner externt i maten.

Men att bli maximalt ketoadapterad handlar också om att få kontroll på sina hormoner, på sin cirkadianska rytm, stressmönster och att bedriva rätt form av träning på rätt tidpunkt.

Ketoadaption är relevant vid cancer, inflammatoriska, neuropsykiatriska och neurodegenerativa sjukdomar samt utmärkt för fitness och kroppssammansättning. Men att leva ketogent är inte lätt, då det bryter mot många av våra sociala normer, samt att tillgängligheten på ketomat ute i samhället är extremt låg. 


Praktisk guide till ketogen livsstil
Här kan du ladda ner en enkel guide till ketogen kost och ketoadaption. Klicka på bilden och ladda ner PDF-filen (kommer inom kort).