Vad är din omega-kvot?

Vad är din omega-kvot?

Våra essentiella fettsyror omega-3 och omega-6 är centrala för normal inflammationsdrift, nerv- och hjärnfunktion, beteende, blodviskositet, koagulering, smärtsignalering...det vill säga ganska mycket i kroppen. Rent vetenskapligt finns det betydande stöd för att tillräckliga mängder DHA i blodet normaliserar hjärnans funktion och bidrar till att såväl hjärtat fungerar normalt som att synen fungerar normalt. Omega-3 sänker blodtrycket och påverkar cellmembranens funktion, bland annat vad gäller glukostransport in i cellen. Likaså har vetenskapen belagt att EPA/DHA skyddar mot demens och intag av extra omega-3 under graviditet har flera positiva effekter för såväl mamman som för barnet. Men effekterna av omega-3 sträcker sig förmodligen längre än vad vetenskapen hittills har kunnat belägga. Inte omöjligt har omega-3-tillskott bra effekter vid såväl viktnedgång, hjärt-kärlsjukdomar, allergier, astma och alla neurologiska diagnoser (afasi/dyslexi/ADHD/DAMP m fl). Här är det ännu inte vetenskapligt helt klarlagt, men det finns så många exempel från verkligheten att det inte är särskilt kontroversiellt att påstå att omega-3 hjälper många personer med ovan diagnoser. 

ALA (18:3)

fleromättad-fettsyra

Kvoten mellan omega-3 och omega-6 är förmodligen av central betydelse. Den ska vara inom intervallet 1:1-1:4, där ursprungsbefolkningar ligger, och det är inte speciellt chockerande att dagens västerländska mat inte klarar av att hålla kvoten där, om man inte äter vildfångad fet fisk flera gånger i veckan samtidigt som man inte överdriver omega-6-rika källor (frön, nötter, kött och vegetabiliska oljor). Men hur många gör det. Den odlade laxen räknas inte, den innehåller förvånansvärt lite omega-3......men egentligen inte så förvånande när man betraktar den artfrämmande födan som den odlade laxen matas med. 

Till mina kunder erbjuder jag ofta omega-3/omega-6-tester från Arctic Med. Jag analyserar ALA, EPA, DHA, olika omega-6-varianter med arakidonsyra i spetsen, mättade fettsyror och olika transfetter i blodet. Få personer har en bra kvot, inte ens när de äter omega-3-tillskott. Antingen äter de för lite tillskott eller så tar de tillskott av dålig kvalitet. Själv kan jag stoltsera med kvoten 1:3 (ca 1,5 år sedan) och då åt jag tillskott av 3 gram omega-3 dagligen av ett bra märke. 

Inte bara kvoten är intressant, även den absoluta mängden av olika omega-3 och omega-6-fettsyror. Till exempel ligger många högt på den inflammatoriska fettsyran arakidonsyra och inte sällan tycker jag mig se en koppling till mycket köttätande, ofta inte alltid det bästa köttet. Därför är det ju heller inte konstigt att personer med inflammatoriska sjukdomar mår sämre av rött kött. Linföroljedrickarna har högt ALA, men lågt EPA och DHA. Människroppens omvandling från ALA till EPA och DHA är bristfällig - maximalt 15% - så de bästa källorna för omega-3 är animaliska, trots vad alla vegetarianism-ideologiskt drivna personer säger. 

Här kan du läsa mer om omega-3 på min sida >>

Vad är din omega-/omega-6-kvot? 

namnteckning

  • 7 januari 2013

Kommentarer (14 st):

Cristoffer 2013-01-07

Om man mäter sina värden, hur snabbt förändras de?
Kan det vara så att man har en dålig kvot en dag, men dagen därpå så är kvoten bra igen (beroende på vad man ätit det senaste dygnet)?

Jag behöver tips om vart jag kan köpa bra kött.
Jag köper alltid kött från Sverige, men är osäker på om det räcker. Ska jag köpa ekologiskt (vilket inte ens finns när jag handlar på Willys), så kostar köttet långt över 100:- per kilo..
Jag är student och äter hellre mig mätt på ekologiska ägg än ekologiskt kött.
Har ägg i regel en bättre fett-kvot än vad kött har?
Om vi utgår från att båda är ekologiska dvs..

MVH
Cristoffer
Cristoffer 2013-01-08

Hej igen!
Det står på mina "Active Care omega 3" att de är av "triglycerid- form för optimalt upptag i kroppen"... Triglycerider är ju inte bra i för stora mängder.. Är detta nått jag bör oroa mig för vad gäller mitt tillskott tror du?

MVH
Cristoffer
Jonas Bergqvist 2013-01-08

Cristoffer,

Du ska mäta i 12 h fasta. Värdena kan påverkas av en måltid du har ätit tätare inpå mättillfället än så, men som med alla mätningar så ska de betraktas som en ögonblocksbild, påverkade av den senaste tidens livsstilsvanor.

När det gäller kött är det bättre att föredra kött från fribetande djur. Det säkerställer kvaliteten på djurens fettprofil mer än när det är ekologiskt. Ekologiskt kan fortfarande betyda att djuren får artfrämmande föda i form av ex spannmål. Ägg har generellt en bättre fettkvot än kött och är det från frigående höns utomhus så är de att lita på.

Triglyceridform är att föredra till skillnad från koncentrat. Triglyceridformen är den mest naturliga formen fleromättade fetter befinner sig i. Det finns många olika märken på marknaden, jag själv använder Arctic Meds egna olja, som jag har förtroende för och vet fungerar bra.

Lycka till!

/Jonas
Mikael Marcko 2013-01-09

Hej Cristoffer,
ArcticMed fettsyraprofiltest mäter 26 fettsyror varav 5 transfettsyror (fingerstickstest)
Analys sker av de röda blodcellerna som lever i ca 120 dagar.
För att minska risken av "förorening" i blodprovet önskar vi att den som testar sig fastar minst 10 tim innan test. Det tar ett antal timmar efter en måltid för kroppen att ta upp fettsyror och börja bygga in dem i cellmembranen.
Eftersom det är tysk noggrannhet vad gäller analysen så vill man med fastan minimera risken för kontaminering av analysmaterialet tex av fettsyror som inte hunnit upptas utan flyter runt i blodserum. När man sedan analyserar de röda blodkropparna innebär det att man får en bild av ditt genomsnittliga fettsyraintag de senaste 12 veckorna eftersom det är så länge blodcellerna lever. Detta är alltså ingen ögonblicksbild ditt matintag för stunden.
Om man har en dålig balans mellan O-6 och O-3 och vill justera den tar det med andra ord upp till120 dagar av kontinuerligt ökat intag av O-3 och kanske även minskat intag av Omeg-6 innan du har bytt ut alla dina blodceller. Eftersom Omega-6 och Omega-3 finns i alla cellmembran i hela kroppen kommer omställningen att ta olika lång tid för olika delar av kroppen. De celler som först kommer i balans är cellerna i det "korta" immunförsvaret (ca 1 vecka) därefter hudcellerna (2-3 veckor) osv. Observera att det sedan tar lika lång tid att åter komma i obalans om man återgår till tidigare matvanor.
Vad gäller Omega-3 olja så förordar vi naturlig stabil fiskolja med ett bra oxidations (härsknings) motstånd.
Vi har tagit i lite extra och förutom E-vitamin som alla använder har vi även blandat in ordentligt med hydroxytyrosol och andra polyfenoler från en utvald kallpressad olivolja. Vår olja (ArcticMed Omega-3 Premium) är speciellt framtagen för dom som har extra höga krav och behöver höja sin Omega-3 nivå samt korrrigera eller underhålla sin Omega-6/Omega-3 ratio.
Mvh
Mikael Marcko / Arctic Health AB http://www.arcticmed.se
Hanna 2013-01-09

Hej!
Jag har en fråga om omega-3 tillskott och även multivitaminer, hur ska man veta vilket märke som är bäst? Kan man utläsa det genom innehållsförteckningen eller hur ska man resonera som konsument när man vill ha det bästa? Det finns så många olika märken och priset varierar också kraftigt. Eller är det lättare att vända på det och se om det är något man inte borde få i sig och titta efter det?
Tack på förhand!
Mikael Marcko 2013-01-09

Som producent av fiskolja är jag är visserligen part i målet men om du är intresserad så tycker jag att du skall titta efter följande vad gäller Omega-3 produkter:
Steg 1 en Omega-3 produkt skall vara naturlig (högkoncentrat tappar det mesta av Omega-3 komplexet och består därför huvudsakligen endast av EPA och/eller DHA samt är känsligare för oxidation än naturlig olja).
Steg 2 är att Oljan skall ha så stort oxidationsmotstånd som möjligt. Dom flesta tillverkare nöjer sig med att tillsätta E-vitamin som stabilisator (antioxidant) något som vi anser vara otillräckligt. Vi kompletterar därför med en utvald kallpressad olivolja som har ett högt innehåll av polyfenoler som skyddar oljan mot oxidation på ett överlägset sätt. Som bonus skyddar polyfenolerna även mot LDL koleteroloxidation och har antiinflammatoriska egenskaper.
Steg 3 är att du enkelt skall kunna kontrollera att oljan är färsk. Vi tillverkar bara flytande olja eftersom vi är stolta över oljan och inte behöver dölja smak och lukt i kapslar, kapslar blir även dyrare per gram Omega-3. Om du väljer en Omega-3 produkt med kapslar så testa alltid med att bita sönder en kapsel för att kontrollera smak och lukt. Du märker direkt om oljan är härsken.
Steg 4 Kontrollera att tillverkaren följer EUs regler för rening av fiskolja.
Mvh
Mikael Marcko Arctic Health AB www.arcticmed.se
Cristoffer 2013-01-09

Tack för svaren, nu har jag betydligt mer på fötterna och vet vad jag ska leta efter när jag går runt bland kött-boxarna i affärerna!

MVH
Cristoffer
Robin 2013-01-10

Hej Jonas.

Har två frågor till dig! :)
1. Vad tycker du om att äta råa ägg? Och även rå mat i övrigt, t.ex. fisk. Förstör upphettningen viktiga beståndsdelar i maten?
2. Är det bäst att antingen vara i ketosdrift eller kolhydratsdrift? Jag menar, finns det ett mellanläge där man äter för mycket kolhydrater för att vara i bra ketos och för lite kolhydrater för att vara i kolhydratsdrift och resultatet bara blir pannkaka?

Tack på förhand,
Robin
Jonas Bergqvist 2013-01-13

Robin,

1. Råa ägg är bra så länge de inte är smittade med salmonella, och det kan man väl vara hyfsat säker på att de inte är i Sverige i alla fall. I rå mat är alla enzymer bevarade medan många tar skada redan vid upphettning över 45 grader. Särskilt snabb upphettning. Upphettning är också skadligt för proteiner som denatureras, det vill säga ändrar sin tredimensionella form. På så sätt förändras deras egenskaper. Visst är det ett problem att vi hettar upp vår mat för snabbt och till för höga temperaturer, men målet behöver inte heller vra att äta allt rått. Rått tillsammans med snällt och långsamt upphettat är förmodligen det bästa.

2. Det finns egentligen inget som heter ketosdrift. Det är en relativt liten andel av energiomsättningen som utgörs av ketoner utan det är framför allt fettsyror som förbränns i musklerna. För maximal prestation bör du alltså ha optimal fettförbränning + optimal glukosförbränning. Det ena motverkar uu det andra till viss del. Men kolhydrater är mer negativt för fettförbränningen än vad fett är för glukosförbränningen. Därför bör du utgå från fettrik kost och tillsätta kolhydraterna i rätt mängd vid rätt tidpunkt för maximal prestation. Det ger förutsättningar för bra resultat! Hoppas du förstår andemeningen i det jag skrev och att det besvarade dina frågor!

/Jonas
Maria Bullarbo 2014-02-24

Hej!
Jag är disputerad överläkare och klinisk forskare på kvinnokliniken i Borås. Jag forskar på högt blodtryck under graviditet och har gjort ett par studier på positiva effekt av Mg tillförsel gällande blodtryck och havandeskapsförgiftning. Jag är nu på gång med en ny placebokontrollerad studie på gravida och skulle vilja göra fettsyreanaalyser då en studie på möss visat att Mg brist ger lägre DHA och arachidonsyrevärden. Jag skulle vilja komma i kontakt mer Arctic Med för ett kostnadsförslag för analys på 200 kvinnor i studien. Kan du förmedla den kontakten eller hjälpa mig komma vidare? Bästa hälsningar, Maria Bullarbo
Lennart Thol 2015-08-07

hej Jonas
Har läst vad Ni skriver om omega 3 och omega 6.
Jag har läst rekommendation från en Brittisk hjärtkirurg (Aseem Malhotra) intervju kostdoktorn.
Han rekommenderar tillskott av min. 4 matskedar olivolja per dag.
Själv tar han tillskott av 10 matskedar olivolja per dag.
Har Du ngn kommentar till hans rekommendation.
Lennart
Jonas Bergqvist 2015-08-13

Olivolja är en nyttig olja som innehåller ett spektra av olika nyttiga ämnen. Så även om omega-3/-6-kvoten inte är optimal överväger fördelen med alla dessa nyttoämnen. Jag brukar rekommendera de flesta att ringla rikligt med en pepprig kallpressad olivolja över salladen.
Olle 2015-11-17

Hej! Att enbart äta lax, makrill och annan fisk tillsammans med olika grönsaker, skulle det vara för mycket av det goda när det gäller omega-balansen?
Ulla-Britt 2017-03-16

Vad är det för skillnad på oljan naturell och
lyx?

Skriv en kommentar