Optimering, genvägar och livsstil

Optimering, genvägar och livsstil

Detta blogginlägg blir en kort reflektion över något jag märkt flera gånger på senare tid: Jag föreläser ofta om hälsa och optimering. När jag går igenom betydelsen av stressreduktion, vardagsrörelse och regelbunden träning för sinnesstämning, minne, fokus och den mentala hälsan så är inte engagemanget överväldigande - det är ju sådant som ofta är självklart. När jag däremot kommer till hur man kan addera näring till kroppen som har potential att öka dopamin eller öka cellulär aktivitet genom PD4-hämning - och därigenom förbättra minne, fokus och koncentration - då rätar de på ryggen och gnistrar med ögonen. 

Men det är ju ett sådant samhälle vi lever i. Minsta möjliga arbetsinsats till maximal resultat prisas och vad slår väl då piller? Men när man har läst Anders Hansens mycket välskrivna bok Hjärnstark så går det inte att ducka för träningens och rörelsens effekter på sinnesstämning, stresshantering och mental hälsa. Men de allra flesta människor letar naturligtvis genvägar istället för att göra jobbet med en livsstilsförändring. 

Så frågan blir uppenbar: Är det fel att prata om kosttillskott som förbättrar det mentala fokuset när det i själva verket finns så många andra mer basala saker i vår livsföring som har (större) effekt? En del tycker säkert det och bombarderar ut budskapet om att kosttillskott bara handlar om quick-fix-lösningar. 

Men jag tycker inte det. Det är inte fel med genvägar, quick-fix-metoder eller symtomdämpning så länge vi inte glömmer bort om vad som egentligen ger effekt eller orsakar ett problem. När jag är ute och föreläser så brukar jag poängtera att man behöver arbeta med sina vanor och sin inställning i alla de 9 olika livsstilsområdena (som jag också beskriver i boken Ät & Lev Paleo). 

dinvagmotenpaleolivsstil

Det är en sunda vanor i dessa områden som bygger äkta hälsa. Tills vi har ett samhälle som bättre möjliggör att man kan skapa sig hälsosammare livsstilsvanor så får vi helt enkelt acceptera genvägar. Det stora problemet är inte vår karaktär utan den miljö vi lever i. För i ett samhälle som uppmuntrar till rörelse på riktigt så skulle möjligen dopaminboosters och PD4-hämmare vara helt onödiga. Eller vad tycker ni?

 namnteckning_transparant

  • 8 februari 2017

Kommentarer (5 st):

Christina 2017-02-08

Att förändra en vana som kräver en egen arbetsinsats i en stressad vardag är ganska svårt, därför tror jag att många hellre äter piller, eller tar till andra saker för att utsidan ska se bra ut. Kämpar själv med att förändra mat- sov och stressbeteende och det är tufft. Jag tar gärna genvägar och slarvar mig fram med
min hälsa. Men, det håller inte hur länge som helst. För mig handlar det om att göra ett aktivt val även, eller trots den omgivning/ miljö jag lever i. Ett steg i taget och bra coachning på vägen hjälper mig att komma närmare ett riktigt hälsosamt liv
Peter 2017-02-09

Hej
När vi utsätter oss för psykisk och fysisk stress, äter skräpmat och ej ekologisk mat, gör vi oftast ett omedvetet val mot ett betydligt kortare liv. Detta är djupt tragiskt, då det ändast handlar om bristande kunskap. Vårt immunförsvar försämras , cellernas kvalitet reduceras i snabbare takt. Detta leder till onödiga sjukdomar och för tidig död. Vi väljer själva vår framtid, ta kommandot över din egen kropp!
Har själv gjort det sent i livet, med för mig otroliga resultat som följd. Resan fortsätter...
Med vänlig hälsning,
Studerande näringsmedicin.
c 2017-02-16

Hej Jonas!
Jag var på din föreläsning i malmö och det var mycket intressant och inspirerande! Har en fråga som du kanske kan svara på. När man ser människor från naturfolk som tex de på Nya Guinea ser de ut att ha mkt låg fettprocent och de har ofta "deffade" muskler på armar och ben. Men de har ofta samtidigt en mage som ser lite utspänd och bulkig ut. Det ser inte ut som det är något fett på magen men den är just utspänd. Vad beror det på och vad är det magen som bullar ut?
Effie 2017-02-22

Jag funderar på om de där kosttillskotten kanske - I bästa fall - kan ge den där extra orken som gör att man orkar börja ta tag I resten...men jag har inte tänkt färdigt.
Att bara göra quick fix - ja, det inser jag som systemutvecklare/programmerare att det är sämre I längden. :-) Men att få näsan over vattenytan en stund..
Åsa 2017-03-21

Hej
Har just köpt din bok drömkroppen på 8v. Du beskriver korttidsfasta men i kostupplägget har du inte utgått från det, varför inte?
Rekommenderar du att inte fasta om man kör ditt upplägg?
Om man ändå vill fasta (ex 19.30-12.00) kan man äta frukosten sedanre pådagen som ex mellanmål kl 15?
Ex måndag skulle då se ut såhär:
Fasta
Träning
Grekisk sallad
Omelett
Pannbiff
Funkar det med styrketräning och sedan bara sallad efteråt ?

Skriv en kommentar