Svält dig och bygg upp kroppen!

Svält är ofta någonting som många LCHF-ätare vill säga hej då till för gott! Långvarig svält genom ständigt energ- och fettsnålt jojobantande är naturligtvis nedbrytande och inte speciellt hälsosamt. Men, kortvarig svält är faktiskt oerhört uppbyggande i kroppen - om det följs av nyttigt och hälsosamt ätande! Det efterliknar våra förfäders periodvis brist på mat. Jag tänkte utveckla detta mer utförligt i ett senare inlägg, med vetenskapliga referenser, men här kommer ett enkelt tips som du kan prova för att få fart på dina träningsresultat. 

1. Börja med att se till att du äter LCHF - den variant som passar dig och din livsstil!. 

2. Ät en traditionell LCHF-måltid mellan 18 och 20 på kvällen. 

3. Sussa gott i din säng. 

4. Hoppa över frukosten och ät inget under hela förmiddagen. 

5. Kör ett stenhårt styrketränngspass vid lunch.

6. Ät därefter en traditionell LCHF-lunch, eventuellt med tillskott av proteinpulver om du vill få ut det där lilla extra av styrketräningen. 

Detta är ett mycket enkelt upplägg av periodiska fasta (intermittent fasting) och i detta enkla exempel har du varit fastande i 18 timmar. Jag brukar själv göra detta 2 gånger per vecka och jag har aldrig så mycket kraft, så mycket energi och känner sådan glädje som under det styrkepasset som följs av 18-timmars fasta. Ketonerna gör en hög med andra ord! Känslan i kroppen är skön, renande och uppbyggande. Du får en boost av tillväxthormon och du nollställer din aptitreglering och hormonella balans. Prova!

I den här artikeln: